Blog van Wilma Vissers, ondersteuner van ZZZelf:
Professionele communicatie door Larinda Bok van Unique Personal Branding
Een vrolijke ‘safe the date’ van Inge om ons allen uit te nodigen is de aanzet van deze blog!
Een onderwerp waar ik nog op terug kom.
Het was samen met Tilly even zoeken om ‘de Groene Olifant’ te vinden onder aan de dijk. Met zoveel sneeuw zou je toch denken dat je een groene olifant zo ziet. Aangekomen bij huisnummer 98 zijn we terug gereden op de Groene dijk tot we wel ineens een Groene Olifant zagen.
Uit de auto, even een flinke pas over een sneeuw bepakt weggetje met m’n zwarte lakschoentjes aan. Verkeerde inschatting mijnerzijds dus. Ik had achteraf een paar warme laarsjes aan moeten trekken.
We waren gelukkig niet de laatste van de groep zoals we verwacht hadden. Er waren nog meer dames die een inschattingsfout hadden gemaakt.
Het welkomstwoord van Inge was de aftrap.
De workshop ‘kleur bekennen’ van Larinda Bok, gaf ons een blik op verschillende elementen in de zorg. Niet de ‘ZORG’ zorg maar hoe gaan we om met onszelf in die zorg.
Via een powerpoint presentatie werd er gesproken over kwaliteitsmetingen, wij zijn de ambassadeurs en uitstraling van ZZZelfstandig. Het positieve rugzakje dat we hebben, kunnen we delen met onze cliënten.
- Professionalisering van jezelf.
- Mensen in hun kracht zetten.
- Indrukken opnemen en verwerken.
Er werd ‘n spel gedaan met kleuren en collega’s. Welk gerecht zag je in je collega? Welk kledingstuk zag je voor je collega ? Moeilijk als je die persoon voor het eerst ziet. We hebben er maar een rijsttafel van gemaakt. Gevarieerd, kleurig, flexibel. Bedekt met een mantel van zorg.
Kleuren kwamen aan de beurt, herfst winter enz. Wat staat je goed, waar let je op. Een verzorgt persoon geeft de cliënt meer vertrouwen, een veilig gevoel.
Nog een paar tips van Larinda:
- Blijf consistent
- Houd je persoonlijke uitstraling
- Blijf jezelf.
De kleuren die jou goed staan, kunnen door de jaren heen veranderen in een ander kleurenpalet. Zoek de harmonie met kleuren in jezelf. Blauw is toegankelijk, rood sta je mee in de pitcher, wit geeft sereniteit aan. Laat blauw nu mijn favoriete kleur zijn. :-).
We moesten een kleurhartje uitkiezen. Achterop het kaartje stonden woorden zoals overtuigend, ruimdenkend, zorgzaam. Er werd ‘n kleine analyse gemaakt of de personen zich konden vinden met de kenmerken op hun gekozen kleur.
Een kleine kleuranalyse op ‘n collega met warme en koude kleuren gaf duidelijk aan welke kleur haar wel/niet stond.
Daarna kwam een stukje over de social media. FB, vloggen, foto’s.
‘Privacy’ hoe ga je daarmee om, tot hoever mag je gaan? Mag je op het medium foto’s plaatsen van cliënten, de nieuwe wet van AVG heeft deze ook betrekking in je werk.
Al bij al, je bent het visitekaartje voor ‘ZZZelfstandig’ maar zeker voor jezelf.
De derde opdracht was je naam op een blaadje schrijven. Daarna ging het de tafel rond met de vraag schrijf in een woord je positieve indruk over deze persoon.
Als afsluiting kregen we een certificaat mee.
Hierna naar het restaurant, onze voeten opgewarmd en geproost op de samenwerking. Een gezellige afsluiting, leuk om andere collega’s te ontmoeten.”